TY - JOUR ID - 114744 TI - بررسی مقررات ناظر بر تبلیغات الکترونیکی؛ مطالعۀ تطبیقی نظام حقوقی ایران و انگلستان JO - حقوق فناوری های نوین JA - MTLJ LA - fa SN - AU - نصراللهی شهری, نیما AU - جعفری نطنزی, فاطمه AD - دانش‌آموختۀ دکتری حقوق بین‎ الملل AD - دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد دانشگاه علم و فرهنگ Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 1 IS - 1 SP - 277 EP - 295 KW - بازاریابی دیجیتال KW - هرزنامه KW - نظام حقوقی انگلستان KW - تجارت الکترونیک DO - 10.22133/clj.2020.240560.1011 N2 - در جهان امروز، با پیشرفت سریع فنّاوری و افزایش بی‌سابقۀ آگاهی عموم جامعه و دسترسی ایشان به اینترنت، روش‏های تبلیغ و بازاریابی متحول شده است. یکی از روش‏های کارآمد و درعین‌حال کم‌هزینه بازاریابی اینترنتی و ایمیلی است. استفاده از بازاریابی ایمیلی و ارسال هرزنامه از سوی بنگاه‏های اقتصادی مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان به‌وجود آورده است که در پاسخ به آن دولت‏ها مقرراتی وضع کرده‌اند. نظام حقوقی انگلستان یکی از نظام‏ها پیشرو در این زمینه است. قانون حمایت از داده‏ها و دستورالعمل تبلیغات مستقیم دو سند مهم ناظر بر مقررات‏گذاری تبلیغات و هرزنامه‏ها است. در نظام حقوقی ایران، تنها نصوص موجود دربارۀ تبلیغات از طریق واسط‏های الکترونیکی قانون تجارت الکترونیک ایران است.در این مقاله سعی بر آن شده است که قواعد تبلیغات الکترونیکی در حقوق انگلستان بررسی شود و با مقایسۀ چارچوب حقوقی موجود در انگلستان و ایران، نقاط قوت و ضعف موجود در حقوق ایران شناسایی شود. با توجه به همگام نبودن مقررات ایران با استانداردهای جهانی، به‌ویژه در ضمانت اجرا، به‌نظر می‏رسد تصویب مقررات خاص در این حیطه لازم باشد UR - https://mtlj.usc.ac.ir/article_114744.html L1 - https://mtlj.usc.ac.ir/article_114744_ac9a37a47bc4559e027442f0b685fa06.pdf ER -